woensdag 21 januari 2004

Zim Argentina III



Mijn beide broers en mijn vader hebben gevaren, maar ik niet. Ja, de boot naar Ameland, drie kwartier per keer, maar dat mag geen naam hebben.

Zoals het er uitziet, komt daar volgende week verandering in. Ik heb als passagier geboekt op het containerschip Zim Argentina III, dat voorheen Elbe Trader heette.

Het schip is 168 meter lang en 26,7 meter breed, de rederij heet Hermann Buss GmbH, de bemanning is Duits/Pools/Filippijns/Russisch/Oekrains. Goeie mannen, stuk voor stuk, want bij Buss vinden ze: Nur hochmotivierte Mitarbeiter und natürlich leistungsfähige Schiffe bewahren eine Reederei vor der Flaute.

Ik neem 'Spaans voor Dummies' mee, want ik vaar mee naar Buenos Aires. Ik neem aan dat je in de zeventien dagen die de oversteek duurt wel een mondje Spaans moet kunnen leren.

Zeventien dagen op zee, dat is 544 keer zo lang als de oversteek van Holwerd naar Ameland. En de evenaar gaan we ook nog eens over. Het kan niet op.