zaterdag 3 januari 2004

Perfect Day



Voor Oud en Nieuw hadden we een karaoke-installatie gehuurd, groot genoeg voor een heel cafe. Er zaten zelfs twee tv's bij.

Met karaoke - dat in ouderwets Nederlands gewoon meezingen heet - is het zo: van te voren vindt niemand het leuk. Iedereen zegt: ,,Als je maar niet denkt, dat ik daar voor aap ga staan.'' Ja, in de jury, dat willen ze allemaal wel.

Mij kan het niet veel schelen, en Kees ook niet, dus we braken het ijs met een mooie samenzang van If You Leave Me Now van Chicago.

Na een tijdje en een paar wijntjes of biertjes wil dan iedereen wel iets zingen en grissen ze de microfoon bijna bij elkaar uit de hand. Zelfs Tryntsje, die we eerst moesten dwingen, was later niet meer te stuiten en begon zomaar aan het ellenlange American Pie.

Want het is natuurlijk gewoon leuk, ook al was de muziek die we er op laserdiscs bij hadden gekregen een beetje beperkt. Er zat bijvoorbeeld niks bij uit Saturday Night Fever of van Gloria Gaynor. En, zo klaagde de oudste zoon van Hans en Ellen (10) ook niks moderns, van Robbie Williams of zo, want hij zat ook klaar om iets te zingen, maar met Bohemian Rhapsody en al dat andere Top 2000 gedoe kon hij niet veel.

Het mooist zijn de aangename verrassingen op zo'n avond. Want sommige mensen kunnen werkelijk heel goed zingen. Ik was zelf spreekstalmeester en ik dacht eerst dat Ellen uit een soort melige overmoed The First Time Ever I Saw Your Face van Roberta Flack op haar briefje had gezet, zo'n liefdesliedje waar niks voor nodig is om het te verknoeien. Maar toen Ellen het zong, was de hele kamer even stil en heimelijk verliefd. Gelukkig was er daarna nog volop drank.

En dan was er Herman, die Perfect Day van Lou Reed zong, zo, dat het me nu nog door het hoofd spookt.

Bovendien weet ik nu eindelijk hoe dat liedje, dat ik vroeger al mooi vond maar was vergeten, eindigt. Ik had altijd verstaan: ,,You're going to Rio, just watch yourself.'' Maar eigenlijk is het, dat was op de karaoke-tv goed te lezen: ,,You're going to reap just what you sow''. Vrij vertaald: wie kaatst kan de bal verwachten.