zaterdag 2 augustus 2003

Voetbal Voor Op Reis



,,Als je uit Nederland komt'', zei een Duitse backpacker in het hostel in San Francisco, ,,dan kun je me misschien uitleggen waarom Nederland niet meespeelt in de world cup.'' Dat kon ik hem absoluut niet vertellen, maar ik deed toch een poging, door er met een glimlach op te wijzen dat in Nederland de schoonheid van de voetbalsport voorop staat, en dan pas allerlei wedstrijdjes komen om uit te maken wie zogenaamd de beste is.

Hij vond het nog een goede verklaring ook, en wijdde uit over hoe goed Nederlandse voetballers in het algemeen zijn. Ik ken dat soort gesprekken, je komt ze op reis veel tegen al viel het in de Verenigde Staten tot nu toe mee. Voetbal is hier in het algemeen een sport voor vrouwen, en niet zo belangrijk als baseball, football of basketball.

Al had ik in Seattle kaartjes kunnen kopen (100 dollar per stuk) voor een voetbalwedstrijd tussen Manchester United tegen Celtic. Duidelijk een soort reclameding, alle Britten die ik er in Seattle over hoorde vonden het typisch iets voor Man U, die geldmakersclub waar ze toch al weinig mee ophadden. In alle Ierse pubs van Seattle hing reclame voor die wedstrijd, met een foto van David Beckham, ook al was die er niet bij want ze hebben hem net aan Real Madrid verkocht (stond ook hier in de kranten).

Affijn, terwijl de Duitser maar doorging over Nistelrooy en Cruyff van vroeger en weet ik veel, knikte ik alsof ik precies begreep wat hij bedoelde. Voor een gesprek over voetbal is meestal niet meer nodig, je moet nu en dan een naam zeggen en wat algemeens, dat Nederlanders geen penalty's kunnen nemen of zoiets, en dan denken ze al dat je een kenner bent. Met Jaap Hellinga had ik na een paar van dat soort gesprekken in Afrika ooit bedacht dat we een boekje zouden moeten maken, Voetbal Voor Op Reis, een gids voor niet-kenners om in het buitenland over voetbal te kunnen praten.

Ook nu was zo'n boek goed van pas gekomen. In het recreatiezaaltje van het hostel zat ook een Palestijn, een man die al twintig jaar in San Francisco woont en al die tijd van het ene hostel naar het andere verhuist want je mag er maar drie weken achtereen blijven. Hij had een tijdje naar ons zitten luisteren en vroeg me ineens: ,,Wie is de beste voetballer ter wereld?''

,,Dat hangt ervan af wat je als beste voetballer beschouwt'', zei ik diplomatiek. ,,Maar ik denk dat een hoop mensen op die vraag zouden antwoorden David Beckham.''

Dat werd een Brit, die helemaal aan de andere kant van het zaaltje een boek had zitten lezen, te gortig. ,,Beckham is helemaal niet zo'n goede voetballer'', zei hij fel. En hij begon aan een uitgebreide analyse van allerlei spelers - hij had in dit gesprek duidelijk zijn kans zitten afwachten. Die was goed in aanvallend spel, die was een goede teamspeler, hij prees geregeld het Nederlandse opleidingssysteem, noemde Edgar Davids en Van Hooydonk als hele groten, maar de beste ter wereld, dat was zonder twijfel nog steeds Zidane. De Palestijn keek of hij iets nieuws had geleerd, ik knikte en gaf de Brit gelijk, ja natuurlijk, Zidane, daar is heel veel voor te zeggen om die de beste te noemen.

Voetbal Voor Op Reis, ik ben daar best goed in, al zeg ik het zelf.


Een tip

Soms komen de reacties op deze stukjes heel snel. Kees adviseert: ,,Als je nog eens gevraagd wordt wie de beste voetballer op aarde is dan zeg je toch gewoon Abe Lenstra.'' Dank voor het advies, ik weet niet of ik het ga opvolgen...