woensdag 4 juni 2003

Frysk bloet



Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn eerste Fries ontmoet. Hij komt uit Aalsum boven Dokkum. Hij zat in het pikkedonker van de televisiekamer van het hostel in Victoria naar een Amerikaans tv-programma te kijken, waar uit een groep van twaalf meisjes die allemaal model willen worden uiteindelijk eentje zal overblijven. Hij is al een tijd op reis, eerst naar Australie geweest, toen naar Fiji en nu net hier. Hij heet Arend Jensma, en bij hem thuis lezen ze ook de Leeuwarder Courant. Hij zal voortaan op mijn naam letten, zegt hij.

,,Dan kinst de skriuwer Rink van der Ploeg ek wol'', zegt hij. ,,Dy hat ek by de Ljouwerter Krante wurke.'' Rink van der Velde, verbeter ik. Ja, die heb ik wel gekend, ja. ,,Dy komt ek ut Aalzum'', zegt Arjen trots. Als ik hem vertel dat Rink niet meer onder ons is, is hij echt verbaasd. ,,Is hy dea? Dat wist ik net.'' Al jaren, zeg ik, hij komt bijna weer terug. ,,Dat komt'', legt Arjen uit, ,,twa jier lyn wie ik ek op reis. Dan mist dochs in hiel part fan it nijs.''