zaterdag 8 februari 2014

за ваше здоровье!



,,Willen jullie wat anders drinken?", vroeg Tom na de koffie, terwijl we naar de 5000 meter schaatsen voor mannen keken. ,,Fris of zo?"

Ja dat is dan zo'n vraag.

Sven Kramer had net gereden, andere bezoekers hadden me erop gewezen wie van de mensen op de tribune zijn moeder is en wie zijn vriendin en dat die ook sport, terwijl de commentatoren op televisie continu statistieken wikipediaaden, snellere rondetijd dan die-en-die, meeste Nederlanders op het erepodium sinds negentienzoveel.

Maar het was nog maar drie uur. Klaarlichte dag. We moesten allemaal nog boodschappen doen. Zelfs Sjoerd vroeger, die er niet in spuwde, zei altijd pas rond een uur of vier: 'De bar kan wel open'.

,,Het is nog wat vroeg op de dag he?", zei ik en de anderen knikten.

Anderzijds: fris is suikerwater dat een mens enkel kan verdragen met gin of rum erin. 'Liever dood dan Fanta' stond er vroeger op een balk in De Welvaart.

Op het beeldscherm stond сочи 2014, en Голландия won er medailles. Koning Willem-Alexander zwaaide bemoedigend.

,,Doe mij maar een borrel", zei ik. ,,In Rusland zouden ze daar ook niet moeilijk over doen." Dat was het startsein voor de anderen om ook om een borrel te vragen. We waren tenslotte eigenlijk in Rusland, hier vanuit de huiskamer.

Naschrift:

Pieter Jan en Tineke laten weten dat ik het mis heb wat De Welvaart aangaat. Daar stond niet 'Liever dood dan Fanta' op een balk, maar 'Liever dorst dan Sinas'. Het was een uitspraak van onze wijze oudbuurman, Gerben de Vries, melden PJ en T. 
Ik hou het er maar op dat ik vaker in De Zwaan ben geweest dan in de Welvaart...