donderdag 23 juni 2011

Hitchcock op Terschelling



Kijk 'm daar zitten, koffietafelpraatshowgastheer Asing met Oerolboegbeeld Joop Mulder op donderdagmorgen. Op Oerol doe ik twee keer zo'n talkshow met theatermakers voor koffiedrinkend publiek - zo was het tenminste de bedoeling. Maar de tweede, van vrijdag, gaat niet door: dan gaat iedereen protesteren tegen de cultuurbezuinigingen.



Aan tafel zat ook Liesbeth Gritter van theatergroep Kassys, die met Cliffhanger de leukste voorstelling maakte die ik hier heb gezien. Ik heb geen recht van spreken, want ik ben maar naar drie voorstellingen geweest. Maar toch: iemand die een stuk maakt dat zo knipoogt naar de films van Alfred Hitchcock, met flarden Bernard Herrmanmuziek, doet het bij mij niet snel verkeerd. Zelfs al zei ze dat ze de films een beetje saai vindt.

De voorstelling, in de fietsenstalling van hotel Boschrijck, was heel erg gestileerd en strak. De foto, gemaakt door een zekere hardeviking laat dat aardig zien, al is die iPhone-foto op zich ook weer gestileerd. De bovenste foto is trouwens van Jacob Haagsma. Ook met iPhone, volgens mij, maar zonder extra effect.