zaterdag 12 februari 2011

Onschuldige voorbijganger



,,Jij schijnt op dit filmpje te staan, van een krakersactie in maart 1975 in Leeuwarden'', mailde raadslid Piet van der Wal me.

Hij stuurde er een linkje bij. En hoewel ik me het niet kon voorstellen, ik op een filmpje van een krakersactie, klopt het. Rond 1'22" kom ik aanlopen, ik kijk omhoog naar het pand aan de Willemskade en loop met een grijns weer uit beeld rond 1'27".

Het gebeurde pal tegenover de arken, de woonboten op de achtergrond, waar onze leslokalen inzaten. Of het dit gekraakte pand was weet ik niet, maar in een van de huizen daar heeft Simon Vestdijk gewoond.



De krakersactie is overigens voor niks geweest want er staat nu nieuwbouw van de Friesland Bank. Destijds was de zinloosheid al duidelijk, meldt Van der Wal, want de sloopvergunning was al afgegeven en enkele dagen later begon de afbraak.

In het filmpje wordt ook nog een gebouw verderop bezet, dichter bij de Prins Hendrikbrug, dat er eveneens niet meer staat.