zondag 27 april 2008

Monsieur Zy



Emma J. Williams is managing editor van Schmap Guides. Ik kende die gidsen niet, maar ze vroeg me laatst per mail of ze een foto die ik drie jaar terug in New York heb gemaakt ervoor mocht gebruiken.

Die foto (hierboven) had ze gevonden op flickr, de fotowebsite met de rare naam waar iedereen zijn plaatjes dumpt. Ik begon er ook aan, tot ik ontdekte dat het na een bepaald aantal foto's ineens niet meer gratis is.

Om interessant te doen nam ik een bijnaam, Monsieur Zy. Die herkent iedereen natuurlijk als de huisbaas uit 'Le locataire', de film van Roman Polanski naar het boek van Roland Topor. Een geweldige film maar daar gaat het nu niet om.

Die Schmapgidsen zijn reisgidsen die op internet staan, met fotootjes die her en der op internet bij elkaar zijn gezocht. Als Emma iedereen zulke mailtjes schrijft als dat hieronder, heeft ze er meer dan een dagtaak aan.


Hi Monsieur Zy,

I am delighted to let you know that your submitted photo
has been selected for inclusion in the newly released
second edition of our Schmap East Coast Guide:

Greenwich Village

If you like the guide and have a website, blog or personal
page, then please also check out the customizable
widgetized versions of our Schmap East Coast Guide,
complete with your published photo:


Thanks so much for letting us include your photo - please
enjoy the guide!

Best regards,

Emma Williams,
Managing Editor, Schmap Guides


Je krijgt er verder niks voor, dus zakelijk gezien is het waardeloos, maar het is toch wel een eer. Zomaar in de Schmap Guide!