donderdag 24 januari 2008

Hi-tech




Op Wybren, die me had meegevraagd naar de wedstrijd SC Heerenveen tegen VVV Venlo gisteravond, maakte ik een goede indruk door iets te vertellen over de Japanse speler Honda, die ze in Venlo net hebben gekocht en die zo'n groot talent moet zijn. Ik vertelde er meteen maar bij, dat ik dat op internet had gelezen, voordat hij denkt dat ik echt verstand van voetbal begin te krijgen.

Honda viel tijdens de wedstrijd niet erg op. Iets anders wel.

Het stadion in Heerenveen hangt van de hi-tech aan elkaar. Scanners voor de seizoenskaarten (zodat ze al voor de wedstrijd nauwkeurig weten hoeveel kijkers er zijn), grote schermen boven het veld met tussenstanden van andere wedstrijden en herhalingen van alle doelpunten hier, zes in totaal, oproepen om met je mobieltje de man of the match door te sms'en.

Maar voor het begin van de wedstrijd en in de pauze trekken twee gewichtig uitziende heren een wagentje het veld op, met daarop een reclamebord. Als het op de middenstip staat, draait dat in het rond, zodat iedereen kan lezen dat het bedrijf Raadsma vanavond de hoofdsponsor is.

Dat hou ik op de tribune voor me. Je kunt je daar als niet-kenner uitstekend staande houden, ook in het praatje met de onbekende buurman over de sterke en zwakke punten van de wedstrijd. Zelfs als je niet altijd weet waar het over gaat: gelijk geven is dan vaak het beste. Zolang je maar nooit laat merken, dat je ook veel schik hebt in twee mannen met zo'n lullig wagentje.