maandag 23 oktober 2006



De rooien

Omdat ik te dom ben om in Amsterdam de weg te vinden, dacht ik, ik parkeer mijn auto op dat grote terrein bij het Parool en loop dan verder naar het nieuwe huis van Joop en Christien.

Bij de slagboom stond een man met een geel hesje, die mijn parkeerkaart innam en zei: ,,Binnen kunt u een uitrijkaart krijgen.''

Ik volgde zijn aanwijzingen en liep een sporthal binnen. Daar was een groot PvdA-feest bezig, overal posters met Wouter Bos erop, een boom van rode neonbuizen, een indoorreuzenrad, grote rode ballonnen voor de kinderen, rode draagtassen die er net zo uitzien als die van Dirk van der Broek, maar dan staat er Bos op. Dat kon je daar allemaal kopen, want je krijgt het bij de PvdA niet cadeau.



Er was ook een gangetje met houten kasten die de regionale afdelingen hadden ingericht. In sommige stonden streekproducten, of je kon er een video bekijken, of er kwamen vogelgeluiden uit. De Friese was heel suf: daar lagen gewoon wat folders in.



Toen ik er uitliep, was een man met PvdA-petje en een arm vol folders achter mij druk in gesprek met een vrouw met een enorme PvdA-paraplu.

,,Die mensen komen helemaal uit Drenthe met een bus en dan krijgen ze zo'n waardeloze snertband in een kale sporthal. Dat is toch erg?''

Ik schoot in de lach.

,,Misschien vinden ze het wel mooi'', zei ik. ,,Komen ze er eens uit.''

,,Denkt u dat'', wilde de man weten. ,,Ik hoop het maar voor ze. Je hebt natuurlijk wel mensen die nog nooit uit Drenthe zijn geweest. Maar die heb je hier in Amsterdam ook.''