vrijdag 16 september 2005

Grootmeester Jan




Bij de uitreiking van de Friese vormgeversprijs gisteren, een beetje een saaie bijeenkomst in een collegezaal, was ook voor een vrolijke noot gezorgd. De spreekster kondigde ene Grootmeester Jan aan. Hij kwam van de Leeuwarder Popacademie zei ze erbij.

Een jongen met een opvallend groen mutsje, die tot die tijd naast me in het gangpad had gezeten, stond op en liep naar voren.

,,Ik ga voor u rappen'', zei Grootmeester Jan. ,,Normaal is daar muziek bij, maar dat kon hier niet, dus ik ga het zo proberen. Er zitten ook grapjes in wat ik zeg.''

Daarna begon hij een ritmisch rijm op te zeggen (,,Het kost voor de bakker niks dat-ie zijn bloem mist'' ving ik op) waar hier en daar beleefd om gelachen werd door het wat oudere, en o zo artistieke publiek dat al de hele dag lezingen over vormgeving achter de rug had.

,,Was het niet heel erg om dat hier zo te doen?'', vroeg ik toen hij weer terug was.

,,Ja tuurlijk'', zei Grootmeester Jan. ,,Maar ja er moeten hier ook dingen heel slecht zijn, zodat de dingen die heel goed zijn beter uitkomen.''

En hij gaf me een sticker met zijn website.