maandag 7 februari 2005

Frans

Net de politie over de vloer gehad. Twee man, een wat forse en een magere. Terwijl de forse in de keuken allerlei persoonsgegevens aan me vroeg, bekeek de magere in de kamer mijn boekenkast.

,,Bent u filmrecensent?'', wilde hij weten toen hij erbij kwam zitten in de keuken.

,,Ja'', zei ik.

Hij noteerde wat ik allemaal kwijt was: een laptop en zo'n 25 dvd's. ,,Ik weet wel wat titels'', zei ik. ,,Wilt u die weten?''

,,Kom maar op'', zei de agent.

Dus ik begon. 'Lawrence of Arabia'. 'The magnificent seven'. 'Possession'. 'The big chill'. 'The right stuff'. 'Femme fatale'.

,,Dat is F, E, M, M, E'', spelde ik behulpzaam.

,,Ik kan wel Frans'', zei de agent een beetje gepikeerd.

Daarna kwamen 'Boccaccio '70' en 'Il gattopardo', die hij ook allebei foutloos noteerde. ,,Het luipaard'', mompelde hij al schrijvend.

Ook weg: 'The exorcist'. ,,Oh, naar het boek van William Peter Blatty'', zei hij.

Soms schat je politie-agenten gewoon te laag in.