vrijdag 17 september 2004

Getipt

Jaap Alkema uit Hoogezand aan de lijn. Binnenkort is er een streektaalliederenfestival bij het Noord Nederlands Orkest, en de inzendingen moeten beoordeeld worden.

,,U bent getipt, voor de jury.''

,,Getipt?'', vroeg ik. ,,Waarom dan?''

,,Omdat u Fries bent'', zei Jaap Alkema.

,,Nou'', zei ik. ,,Ik ben import, hoor.'' Want in zulke dingen telt dat zwaar.

,,Maar u denkt wel Fries'', liet hij zich niet uit het veld slaan.

Ik denk in het Nederlands, maar dat bedoelde hij niet. ,,U denkt als een Fries.''

Het voorstel heb ik vriendelijk afgeslagen, door iemand te tippen die dat allemaal veel beter doet dan ik.

Een paar dagen later kwam ik bij de premiere van de opera Bonifacius Ank Schenkel tegen, die activiteiten doet voor de Vrienden van het Noord Nederlands Orkest.

,,Ben je nog gebeld?'', vroeg ze en keek me samenzweerderig aan. ,,Door Joop Alkema bedoel ik. Want ik had je getipt, als jurylid.''

Ook weer opgelost.