zaterdag 20 september 2008

Dat zijn geen kadootjes



Terwijl de marktvrouw perssinaasappels en tomaten voor me in een zak deed, ging mijn telefoon. Jaap. Over het collectieve kado voor Kees, die veertig wordt en vanavond een feest geeft.

,,Ik had Jouke net aan de lijn'', zei Jaap. ,,En hij zei: Kees vindt het vast heel leuk om een luchtbuks op zijn verjaardag te krijgen.''

,,Een luchtbuks?'', herhaalde ik. ,,Ik weet niet eens waar ik die kan kopen.''

,,Dat kan in de Doelesteeg'', zei de marktvrouw, die altijd lekker Liwwadders praat. ,,Daar heeft een vriend van mij een winkel.''

Ongeveer tegelijk zei Jaap ook dat het in de Doelesteeg kon.

,,Ik ga geen luchtbuks kopen voor iemand zijn verjaardag'', zei ik in de telefoon. ,,Die koopt hij zelf maar als hij er een wil.''

Dat vond Jaap best en hij hing weer op.

De groentedame had het meeste meegekregen.

,,Dat zijn geen kadootjes'', zei ze hoofdschuddend. ,,Je geeft iemand geen luchtbuks op zijn verjaardag. Straks schiet die vriend van jullie iemand voor zijn kop en dan hebben jullie het gedaan.''