zaterdag 7 mei 2011

In Bruges


Op het speldje van de man die ons kamers toewees in Hotel Helix te Washington stond Ale In Bruges.

,,U hebt een bijzondere achternaam'', zei ik.

,,Het is niet mijn achternaam'', zei Ale. ,,Het is mijn favoriete film. Dat heeft iedereen in dit hotel op zijn tag staan.''

En zo was het ook. Ik keek meteen bij de portier, die trots zijn schildje omhoog hield met zijn naam en The Godfather II erop.

,,Niet de Godfather, maar het vervolg'', zei hij er nadrukkelijk bij, om elk misverstand te voorkomen. De man heeft gelijk, de tweede is de beste.

,,Wat is de raarste film die iemand hier op zijn schildje heeft staan?'', vroeg ik.

,,Ik denk Saw'', zei Ale.

De aziatisch uitziende schoonmaker in de lift, die niet erg goed Engels bleek te spreken, had Above the law als favoriet, ,,with Stiepen Siegar'', zei hij. Steven Seagal dus.

De man die de deur opendeed van aanrijdende taxi's was dol op Amadeus, een meisje achter een balie op Breakfast at Tiffany's.



Het was een mooi hotel, een ouderwets hotelpand maar dan bont heringericht met felgekleurde meubels, mintgroene ladenkasten, reusachtige foto's van windsurfers, Martin Luther King en zeefdrukken met Jackie Kennedy en zo aan de wanden, en dus personeel met favoriete films.

De man bij wie we uitcheckten (ik ben al lang terug uit de VS, maar loop achterop dit blog) had Hitch op zijn schildje staan. De film met Will Smith die ons er ooit toe aanzette speeddates te gaan organiseren. Verder helemaal geen bijzondere film, dus dat verbaasde me wat.

,,Is dat echt je favoriet?'', vroeg ik hem.

,,Nee'', zei hij. ,,Dat is Lion of the desert. Maar bij zo'n funky hotel als dit kun je daar natuurlijk niet mee aankomen.''


Naschrift:

Ik kreeg mail van James Adamson, General Manager van Hotel Helix. Hij had het filmpje op deze site en bovenstaand stuk gevonden en vindt het allemaal even awesome. Hij meldde niet wat zijn meest geliefde film is, dus ik mailde hem terug.

,,My favorite right now is Hangover'', antwoordt hij.