woensdag 14 september 2005

Schapen dekken





Het boerenbedrijf, daar weet ik weinig van, al kwam ik vroeger wel bij Omke Johannes in IJlst en later bij Jan van der Laag zijn ouders, die ook een boerderij hadden.

Wat ik wel weet, is dat als schapen gedekt worden door een ram, er meteen een veeg kleur op het schaap komt, vanwege een soort stempelkussen dat de ram is omgebonden. Da's handig voor het overzicht.

Deze week hadden we in de krant een foto van schapen in Oudega, die bijna helemaal groen zijn. Dat zou komen door een nogal wilde dekram. Dat lijkt mij sterk, want die schapen zijn bijna massief gekleurd, alsof ze in een verfbad ondergedompeld waren. Ik bedoel: wilde ram, best, maar hoe komt zo'n schapenkop dan groen?

Nee, zo is het echt, zeiden allerlei collega's. Omdat ik vermoedde dat ze me voor de gek houden, heb ik een mailtje gestuurd naar www.dekrammen.nl, de site van een fokbedrijf in Swift.

Herman Aa schreef me een leerzame mail terug: ,,De kleur bij een dekblok is meestal in volgorde, geel, later groen of blauw en eventueel rood. Na 17 dagen wordt het kleurblok verwisseld om terugkomers te signaleren. Dan kun je een meging van kleur krijgen.''

,,Jonge 'domme onervaren' dekbokken springen soms aan de verkeerde kant op een bronstige ooi dus ik kan me voorstellen dat er dan kleur op de kop zit.
Ook ooien kunnen de kop tegen de ram aanduwen in hun verliefdheid en dan een veeg meekrijgen.''

,,Schapen die geheel groengeel zijn kunnen ook preventief tegen maden van vleesvliegen gewassen zijn met een middel dat de wol doet verkleuren zoals Sebacil. In te hoge dosering krijg je dan een gele vacht.''

Dat laatste is het vast geweest. Sebacil - je leert elke dag bij.