donderdag 22 september 2005

Petten





In de krant stond dit weekeinde een foto van afgestudeerde militairen in Breda, die hun pet omhooggooien. Dat zie je wel vaker, bij West Point cadetten en zo. Maar nooit zie je wat daarna gebeurt. Vangen die mensen hun petten weer op, of moeten ze een paar seconden na dit gedoe op handen en voeten op zoek? En hoe vinden ze hun eigen pet dan weer?

Nu wilde ik het weten, dus ik stuurde een mailtje naar de KMA in Breda. Ik kreeg al snel iets terug van een officier, die me uitnodigde om eens bij dat afstuderen te komen kijken. En twee dagen erna een telefoontje van voorlichtster Inge van Megen.

Het komt erop neer dat je je pet goed in de gaten houdt terwijl hij door de lucht zeilt, en dan zo snel mogelijk opraapt. ,,Ze moeten na anderhalve minuut al afmarcheren, en er is publiek bij'', legde ze uit. Dus het moet er niet knullig uitzien.

En het probleem dat al die petten op elkaar lijken - het heet niet voor niks uniform - is ook niet zo groot. Mannen hebben andere petten dan vrouwen en verschillende opleidingen hebben ook verschillende petten. Bovendien is er een ruimte aan de binnenkant voor de naam van de drager.

Oh - en dat ik gerust eens langs mag komen, voor een stuk in de krant.

(de foto is gemaakt door een fotopersbureau dat WFA heet, overigens)