maandag 12 september 2005

Handshake




Op Open Monumentendag was ook de loge van de vrijmetselaars te bezichtigen, bij mij om de hoek. Dat is een interessante herenclub waar al eeuwen een waas omhangt van geheimzinnigheid: vroeger dachten ze zelfs dat er maagden geofferd werden en bij verschillende gelegenheden is er wel jacht op ze gemaakt.

De vrijmetselaars in Leeuwarden lijken me niet staatsgevaarlijker dan leden van een biljartclub. Oudere heren zijn het (dames mogen er niet bij), veel artsen, kennelijk, die in hun tempel bijeenkomen voor rituele bijeenkomsten en het houden van lezingen. Soms komen ze ook bijeen in de tuin van leden.

Lezingen gaan overal over behalve politiek en religie, vertelden ze. Want hoewel dit een mengelmoes is van allerlei geloofsdingen en bouwsymboliek houden ze er geen preken of zoiets. In Leeuwarden hebben ze zelfs een moslim als lid, en dat geeft geen gedoe.

,,Rookt u hier ook sigaren?'', wilde ik weten, want zo'n gezelschap leek het mij wel. Nee, dat deden ze niet. Wel dronken ze wijn.

Na drie kwartier stond ik weer buiten en pas toen schoot me het verhaal te binnen dat vrijmetselaars elkaar herkennen aan de manier waarop ze elkaar de hand schudden.

,,Nog een vraagje'', zei ik tegen de man die in de deur stond. ,,Hebben vrijmetselaars een geheime handdruk waar ze elkaar aan herkennen?''

,,Dat weet ik niet'', zei de man. ,,Ik ben de buurman, en ik sta hier vandaag als vrijwilliger. Maar ik heb het wel eens gehoord en volgens mij is het ook zo.''

Ik had geen zin om hiervoor weer naar binnen te gaan en bovendien, er moet ook iets geheimzinnigs aan die vrijmetselaars overblijven.