donderdag 24 september 2009

Lieve dames, beste heren





Is Bob Bouma zomaar overleden! De presentator van de KRO-filmkwis 'Voor een briefkaart op de eerste rang', die zijn programma steevast opende met ,,Goedenavond lieve dames, beste heren.''

Hij was ook een van de weinigen die Romy Schneidèr zei, alsof het een Franse naam was.

Ik deed mee in 1980, in een aflevering waar Leen Jongewaard de speciale gast was vanwege zijn rol als boze buurman in de kinderfilm 'De bende van hiernaast'. Ik verloor van ene Frans Wollrabe, die veel sneller was. Alleen bij het afgedekte filmfragment was ik hem te snel af: dat was 'Manhattan' van Woody Allen. Het leverde me genoeg geld op voor een tweedehands kleurentv, die een hit was op de studentenflat.

Van tevoren had ik op een vraag over Stanley Kubrick gerekend, want in de week na de uitzending ging 'The shining' in premiere, maar die kwam helemaal niet aan bod. ,,Fred van Doorn houdt niet van Kubrick'', vertelde iemand me achteraf. Van Doorn was redacteur van het programma. Zo werken die dingen, leerde ik toen.

Wollrabe zag ik later op een congres over taalkunde, want dat bleek hij ook te studeren. Bij het googlen zojuist kwam ik erachter dat hij nu voor de Gaykrant schrijft en in 2004 het Groot Dictee heeft gewonnen.

,,U bent opgegroeid op Ameland?'', vroeg Bob Bouma. ,,Dat moet wel leuk zijn.''

,,Dat gaat nogal'', zei ik wat schouderophalend, want ik zat in een moeilijke periode qua verhouding met Ameland.

Het was fanatiekere Amelanders niet enthousiast genoeg geweest. Of Waling, of Giso heeft daar later in de kroeg bijna klappen om gekregen.

(De foto is van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)