vrijdag 18 september 2009

C'est Sibon





Gerard Sibon, dat weet ik nu, is een held in Heerenveen. Wie hij verder is daar kom je niet achter, want over voetballers lees je zelden iets persoonlijks.

Maar hij maakte gisteren tegen een Portugese voetbalclub, Sporting Clube de Portugal, een kopbal waar zelfs de doorgaans beheerste Wybren de Boer met krachtige vreugdekreten op reageerde. Later toen Michael Dingsdag een goal maakte, sloeg Wybren me zelfs joviaal op de schouder.

SC Heerenveen verloor met 2 tegen 3.

In de trein erheen had ik tegenover een somber kijkende man gezeten met een Heerenveensjaal. Het lukte niet goed om een gesprekje met hem aan te knopen.

,,Wat is uw voorspelling'', probeerde ik.

Heel lang zei hij niks, daarna mompelde hij dat het moeilijk zou worden. Zijn toon maakte duidelijk dat verder doorvragen wat hem betrof niet aan de orde was.


,,Maar wat wordt de stand dan?'', probeerde ik.

Hij zag het duister in, daar liet hij het bij.

,,Een beetje optimistisch'', zei ik. ,,Je lijkt wel zo'n Leeuwarder die het bij voorbaat al niet ziet zitten.''

Na afloop kwam ik hem weer tegen.

,,Jammer he?'', zei ik. ,,Je hebt gelijk gekregen, het was moeilijk.''

,,Ik heb een mooie kopbal gezien en een prachtige goal'', zei hij fleurig. Dat van die Leeuwarder was kennelijk aangekomen.