donderdag 5 juli 2007

Ik vind ze leuk



In het Filmmuseum in Amsterdam, meer een theater dan een museum eigenlijk, werd afgelopen weekeinde een tentoonstelling ingericht over Romy Schneider. Daarvoor waren een Duitse verzamelaar, Guido Neumann, en een Oostenrijkse curator, Brigitte Urban, naar Amsterdam gekomen.

De verzamelaar bracht filmsterrenplaatjes, de curator begeleidde twee jurken en een amazonepakje, kleding die Romy Schneider had gedragen bij Sissi. Ze gingen heel eerbiedig met die relikwieen om: frau Urban kleedde de paspoppen aan, herr Neumann zette ze bij elke fase op de foto met een heel klein digitaal cameraatje.

De foto's die ik van hen maakte stuurde ik, op verzoek, op naar het filmmuseum, en die heeft ze er vier van in de eigen online beeldbank gezet. Wat een gek idee is, want zo bijzonder zijn ze niet, schreef ik persvoorlichtster Dominique. ,,Ok, maar ik vind ze leuk'', schreef Dominique terug.

Dus heel de Nederlandse pers kan nu bovenstaande foto zien, met niet alleen de twee Romy-kenners die een paspop de vitrine intillen, maar ook mijn neergegooide rugzak en jas, rechts.



Ik vond deze zelf veel aardiger, van de jurk in de vitrine, waar de poster van Sissi in weerkaatst. Deze foto is gespiegeld, natuurlijk.