woensdag 2 december 2009

Zwemles





,,Elke Nederlander'', zei Wybren vanmiddag in Het Stadhouderlijk Hof, ,,zit het schaatsen in de genen.''

We zaten er te eten met Ard Schenk, met wie ik later op de avond in de Bres zou praten. Ook collega Johann Mast at mee. Die had ik erbij gevraagd om te voorkomen dat ik al te domme dingen over schaatsen zou zeggen.

Want zo'n sportman ben ik nu eenmaal niet. ,,Ik kan niet schaatsen en ik kan niet zwemmen'', flapte ik eruit. Als enige niet-sporter aan tafel val je vroeger of later toch door de mand.

Dat soort bekentenissen is altijd goed voor een gesprek. Ik vertelde dat ik nog wel eens zwemles zal nemen en al een paar keer een folder heb opgevraagd van sportschool Pierre Zenden, waar je in een week kunt leren zwemmen.

,,Die ken ik wel'', zei Ard Schenk. ,,Je moet maar snel leren zwemmen. Horen we er nog van als het gebeurd is?''

,,Ik zal Pierre Zenden bellen'', beloofde ik. ,,Ik zal zeggen: nu is het zo ver. En als Pierre Zenden dan vraagt: waarom nu ineens, dan ga ik zeggen: het moet van Ard Schenk.''

(De foto hierboven komt uit een filmpje van Ard Schenk tijdens de Olympische Spelen in Sapporo)