maandag 9 maart 2009

Last rides





Mijn auto, die dit jaar nog niet van zijn plek is geweest, had een startkabel nodig om weg te komen. Alle lichtjes van olie en zo gaan branden als je schakelt, er rammelt iets achterin en de uitlaat lekt, zodat hij beschamend luid proest en af en toe knalt.

Ik bracht hem naar Hans Peugeot, want hij moet APK-gekeurd worden en misschien moet ik maar een andere kopen, ik weet het niet.

Hans, die altijd wijze raad heeft, zei: ,,Wat moet je nou met een auto waar je maar een paar keer per jaar in rijdt? Daar zou ik eerst maar eens over nadenken.''

Bij Hans lopen steevast interessante figuren in en uit. Terwijl ik daar aan de koffie zat, kwam er een gebroken-Engels, gebroken-Nederlands sprekende Afrikaan binnen met een integraalhelm als een hoed bovenop zijn hoofd. Hans kent hem wel, hij exporteert auto's naar Afrika.

Of Hans nog Peugeots 309 heeft staan. Liefst diesel, maar benzine is ook goed.

Hans keek me vragend aan. Mijn auto is een Peugeot 309. Ik knikte een beetje.

,,Buiten staat er nog wel een, benzine'', zei Hans. ,,Ga maar kijken.''

Even later zagen we hem wat om de auto lopen en in de kofferbak kijken.

,,Met een beetje geluk is dit probleem ook weer opgelost'', zei Hans intussen. ,,Je moet wel bedenken wat je ervoor wilt hebben.''

Ik keek peinzend, want dat soort dingen heb ik geen idee van.

,,Tweehonderdvijftig?'', suggereerde Hans.

,,Lijkt me goed'', zei ik.

,,Daar moet je wel aan vasthouden'', zei Hans. ,,Het is een Afrikaan, die gaat onderhandelen.''

De man vroeg de sleutels, hij wilde de motor horen. Even later loeide die op volle toeren.

,,De uitlaat is lek'', zei de man, toen hij weer binnenkwam. Dat hadden we binnen allemaal gehoord.

Yes, I know, zei ik.

Misschien had het hem aan het twijfelen gebracht. Morgen zou hij contact opnemen, zei hij tegen Hans. Naar de prijs vroeg hij niet.

Volgens Hans wordt het niks, maar ik hou nog even vast aan de gedachte dat deze trouwe Peugeot misschien wel naar Afrika gaat. (Net als de Peugeots op de foto, waarmee we minstens veertien jaar terug mee door de Sahara reden).