zondag 22 maart 2009

De Groene kopen





Op deze foto kijkt H.J.A. Hofland bezorgd in de International Herald Tribune. Hij staat op pagina 12 van de Groene Amsterdammer, die ik zelden lees, maar die me deze week van links en rechts werd aanbevolen.

Kirsten begon: ,,Je moet de Groene Amsterdammer kopen.''

Er staat van alles in over de toekomst van de krant, vandaar. De gedrukte krant, van papier, dus.

Douwe onderstreepte het: ,,De Groene Amsterdammer is een aanrader.''

Zaterdag liep ik langs de Lektuurhal.

,,Hebben jullie de Groene Amsterdammer?''

,,Helemaal uitverkocht. We hebben hem zelf niet eens in kunnen zien'', zei de verkoper. ,,Er schijnt iets over kranten in te staan.'' Ze hebben er nooit zo heel veel van, zei hij.

Boekhandel De Tille dan, die een rek vol bladen heeft. Ik kwam er Jaap tegen, die er ook van wist: ,,Er staan verhalen in over de kranten.''

,,Hebben jullie nog een Groene Amsterdammer?'', vroeg ik de kassier.

Hij liep speciaal voor me naar het bladenrek. Elsevier, Vrij Nederland, Haagse Post, Quote, Men's Health, Panorama: er stond van alles. Maar geen Groene Amsterdammer.

Ook de andere boekhandel, Van der Velde, had er geen meer.

Je moet voor zoiets natuurlijk ook niet naar een boekwinkel, bedacht ik daar. Die trekt juist mensen aan die zich toch al druk maken over de toekomst van de krant.

En ja hoor, bij V&D, waar zulke mensen alleen komen voor ondergoed en shampoo, lagen er nog.

Kortom: bedrukt papier genoeg, maar als je wat speciaals zoekt is internet soms makkelijker. Ben benieuwd of dat ook in De Groene staat.