vrijdag 27 maart 2009

De grafsteenkijkers





Vanmiddag was de crematie van LC-fotograaf Paul Janssen, in Goutum. Hij was al een tijd ziek en omdat hij in een open kist lag, kon je zien hoe griezelig mager hij was geworden. Een naar ding, zo'n open kist. Deze ingevallen gestalte die wel van karton leek deed nauwelijks aan Paul denken. Zijn hoofd lag een beetje scheef naar links.

Paul was dol op vliegtuigen en kon zich amper voorstellen dat andere mensen dat in mindere mate zouden zijn. Ik kreeg een keer een modelvliegtuig van hem op mijn verjaardag, met velpon erbij. De doos moet boven ergens staan, de lijm is vast uitgedroogd.

Hij hield ook van de Dubliners en dat soort folk, en van Kate en Anna McGarrigle. Van hen kende ik alleen het prachtige hitje 'Complainte pour Sainte Catherine', hij had ze geloof ik zelfs wel eens ontmoet. Een van de liedjes die zonet gedraaid werd was van de zusjes. De plechtigheid besloot met 'Layla' van Derek and the Dominoes.

De foto hierboven maakte hij in de Westerkerk. Daar konden, voor een verbouwing tot theater begon, nog een keer de grafstenen bekeken worden die de vloer vormden. Ik vind het een erg mooie foto met al die mensen die speurend naar de bodem kijken, hij hangt bij mij in de hal.

Toen we naar buiten liepen, vloog er net een vliegtuig over. Op dit soort gelegenheden zie je overal verbanden.