vrijdag 13 juni 2008

Leaver dooier as slaef



Op het Zaailand, zo was de bedoeling van Marten Winters en Marijke Roskam, zou gisteren de zin Kan Het Nog Dooier gelegd worden, met mensen die de letters vormden. Voor de K van Kan zijn er bijvoorbeeld vier nodig, voor de A vijf en zo voort, in totaal 81.

Dat van die dooier is een grap, want op het Zaailand liggen op het ogenblik reusachtige gebakken eieren, sunny side up, zoals de Amerikanen zeggen. Ze zijn bedacht door kunstenaar Henk Hofstra.

81 mensen waren er lang niet, al liepen er wel allerlei nieuwsgierigen rond. Toen Marijke er met een megafoon op uitging om druk uit te oefenen op koopavondbezoekers hielp dat maar een beetje.



Ze had mij gebeld of ik een woord wilde neerleggen, daar leek ik haar wel geschikt voor. Ik koos voor Dooier, want ik heb graag het laatste woord, en had het eigenlijk vlot liggen, al waren de beschikbare mensen toen ook op, zelfs burgemeester Ferd Crone, die eigenlijk alleen maar even was komen kijken. (Deze foto kreeg ik van Huub Mous, die er ook tussen lag. De foto boven met mij als tweede schaduw van links maakte ik pas na afloop).

Met hangen en wurgen werd het woord Nog bij elkaar gescharreld - dat moest dan uiteindelijk de hele zin maar zijn, Nog Dooier. Er is een foto van, gemaakt vanaf het dak van het justitiegebouw. Hopelijk is het leesbaar.

De foto



De foto werd me zojuist gemaild. Het is nog best leesbaar geworden, vooral het woordje dooier, al zeg ik het zelf. Ik lig rechtuit, bovenin de G.