maandag 5 februari 2007



Geheime plekken


Gisteravond dook Sjoerd ineens op, die de stapel dvd's kwam terugbrengen die hij voor de marine had geleend. Ze waren goed in de smaak gevallen en bij 'Breaking the waves' hadden onze jongens en meisjes zelfs een traantje weggepinkt.

We gingen uit eten, bij het Spijslokaal, lekker dichtbij. Sjoerd nam vis, ik eendeborst. Het was maandagavond, dus niet erg druk.

,,Is dat Remkes?'', vroeg Sjoerd ineens en wees op twee heren aan een andere tafel. Ik moest ervoor om een bloemstuk heenkijken.

,,Hij lijkt er wel op'', zei ik. Maar ik wist het niet zeker. De man die op minister Remkes leek en het eten al op had, stak een sigaret op. Met de ander, die we niet herkenden en die halflang haar en een bril had, sprak hij over Den Haag zo te horen. Dus hij zou het kunnen zijn. Politici zijn tegenwoordig dol op geheime plekken, en veel geheimer dan het Spijslokaal in Leeuwarden kun je ze niet vinden.

Ze betaalden en vertrokken.

,,Wie was dat?'', vroeg ik aan de serveerster.

,,Dat was Remkes'', zei ze. ,,Die minister van defensie, geloof ik.''

,,Binnenlandse zaken'', verbeterden we.

Pas later kwam ik erachter, dat hij in Leeuwarden aan een discussie-avond deelnam (daar is de foto ook gemaakt, door Niels Westra, Remkes is links, die boos kijkende man rechts is burgemeester Dales van Leeuwarden). Maar dat hoeft Sjoerd allemaal niet te weten.