zaterdag 17 februari 2007


Popquiz à Go-Go

Zojuist was er een live-uitvoering van de Popquiz à Go-Go in boekhandel De Tille. De aanstekelijke Matthijs van Nieuwkerk presenteerde het met popkenner Leo Blokhuis en het was nogal rommelig.

De dvd-speler deed het niet, en terwijl iemand een nieuwe haalde, doodden ze de tijd met popweetjesvragen aan het publiek, dat elkaar bijna op de tenen stond. Of ze bij het programma zo dol zijn op brave muziek (Moody Blues, Crowded House, George Harrison, Stevie Wonder, Paul Simon) of dat ze die nummers speciaal voor Leeuwarden hadden uitgezocht werd niet duidelijk.

In ieder geval zaten de kandidaten van de echte quiz er voor spek en bonen bij. Van twee van hen had ik het mobiele nummer, en om te zien wat er zou gebeuren draaide ik eerst dat van Jacob Haagsma, poprecensent. Ik kreeg zijn voice-mail.

Dan maar dat van Meindert Talma, muzikant. Die nam gewoon op. ,,Ja hoi'', zei hij. Hij keek speurend het publiek in toen ik zei dat ze daar wat voor aap zaten, zwaaide toen hij me zag en vervolgde: ,,Ik zal hem maar uitdoen.''

Na twintig minuten kwam er een dvd-speler die het deed. Jacob Haagsma won.

De foto's zijn niks, er staat een pijltje bij Talma.