zaterdag 26 juli 2003

The Overlook Hotel



Het Overlook Hotel uit de film The Shining kan ik wel dromen, met zijn lange gangen, grote Colorado Room en goudkleurige balzaal met bar.

Ik heb het nu in het echt gezien.

Dat wil zeggen, bij de boomgrens van Mount Hood in Oregon staat de Timberline Lodge, een groot hotel, gebouwd als werkverschaffing en in 1938 geopend door president Franklin Delano Roosevelt zelf. De buitenkant van dat hotel is gebruikt in The Shining.

Ik heb er een auto voor gehuurd om er te komen, want het is een eind buiten Portland en buiten het bereik van de Greyhoundbussen. Is de berg al heel mooi om uit de verte te zien, als ik voorbij de zoveelste haarspeldbocht voor het eerst het hotel zie liggen krijs ik van vreugde hardop in de auto. HET ZIET ER PRECIES ZO UIT ALS IK DACHT!

Van dichtbij is het minder zo: de ingang zit niet waar de film hem doet vermoeden, en bovendien sterft het hier van de snowboarders. En van binnen is het natuurlijk heel anders, echt zo'n lodge uit de jaren dertig, van dikke balken, een haard van grote stenen, alles ambachtelijk versierd met ruw gebeitelde houten ramskoppen en zo.

In de bar, helemaal bovenin de centrale, zeshoekige kegel met rondom ramen, hangen hier en daar foto's van films die ze in deze buurt hebben opgenomen. Maar niet The Shining. Sterker nog, niemand hier kan me wat over die film vertellen, het draait erop uit dat ik iemand die rondleidingen door het hotel geeft moet inlichten hoe het precies zit met die film, waar alles is opgenomen en zo.

De bar ziet er natuurlijk heel anders uit dan die in The Gold Room, de barman heet gewoon Dave en niet Lloyd, en ik bestel geen Jack Daniels, zoals Jack Nicholson in de film doet, maar gewoon koffie met cheesecake. Ik moet nog rijden. Ook de toiletten zien er totaal anders uit dan die in de film, om van de hotelkamers nog maar te zwijgen (ik kijk even stiekem om de hoek).

Maar toch ben ik helemaal uitgelaten. Ik kan er niet genoeg van krijgen, ik loop weifelend door de giftshops (van alles te koop, maar niet wat ik zoek), bekijk het hotel van alle kanten door mijn cameralens, en vraag iemand om een foto van mij te maken met de Timberline Lodge en een stukje Mount Hood als achtergrond.

Nog nooit eerder was ik op een plek waar filmfantasie en werkelijkheid zo dicht bij elkaar komen. Ik merk de gasten die er rondliopen nauwelijks op, de hele tijd klinken er melodietjes uit The Shining in mijn hoofd, en stukjes dialoog - ik hoopte er haast een beetje op dat de ober zou zeggen: ,,Your money is no good here'', of dat ik op de wc de caretaker tegen zou komen...

P.S.

Pas later bedenk ik, dat ik de parkranger die hier rondleidingen geeft had moeten vragen of ik kamer 217 even mocht zien, alleen de deur was genoeg geweest. In het boek waar de film op gebaseerd is, is in die kamer iets sinisters aan de hand, maar in de Timberline Lodge is echt een kamer 217, en op verzoek van het hotel werd het in de film een ander nummer, 237. Nou ja - heb ik een reden om nog eens terug te komen