donderdag 1 augustus 2024

Iedereen met longen


Aldi Rizal uit Zuid-Sumatra werd beroemd omdat hij als tweejarige peuter twee pakjes sigaretten per dag rookte. 

Longarts/oncoloog Wouter van Geffen liet er maandag een kort nieuwsfilmpje van zien, een lekker mollig bloot jongetje dat de ene sigaret met de ander aanstak, hij rookte als een politie zoals ze vroeger wel zeiden. Daarna leunde hij achterover in de kussens met een melkflesje met speen. Zijn vader noemde hem een gezonde jongen. 

,,Ooh!'', riep het publiek in Slieker ontsteld. Bij de melding dat in Indonesië veel kinderen roken - naar het schijnt zo'n 300.000 - riepen ze het nog een keer.

,,In mijn vak ben ik veel bezig met mensen met rook-gerelateerde ziektes'', zei Van Geffen. ,,Om te kijken kun je de ziekte behandelen, maar daarnaast kun je het ook voorkomen door roken te ontmoedigen. We hebben in Nederland goed beleid, ik zou het het liefst nog veel strenger zien. Maar hier zie je wat de excessen zijn als er geen regels zijn. Een op de twee mensen die roken gaat uiteindelijk daaraan dood.''

,,Het is'', bekende hij, ,,ook een van mijn nachtmerries als mijn kinderen later aan het roken zouden komen.''

Daarna volgde een fragment over Pauline van Deutekom, schaatser, die in 2019 overleed aan longkanker zonder dat ze ooit heeft gerookt. ,,We moeten het over roken hebben'', legde Van Geffen uit. ,,Maar niet alleen daarover, want het is echt iets dat ons allemaal kan overkomen: iedereen met longen kan dat krijgen.'' 

Hoewel het een vrolijke en informatieve avond was, met als slotfilm Patch Adams met Robin Williams, was dit toch even zo'n momentje.