woensdag 4 december 2013

Een kritische kijker

Stijn, een jonge leerling van It Ienster in Ballum, is een jongetje dat wat extra aandacht nodig heeft, zo werd me later uitgelegd. Hij is in elk geval iemand die eerst de kat uit de boom kijkt als er iets ongewoons gebeurt, zoals het bezoek van Sint Nicolaas en twee Pieten. Zwarte Pieten, met gouden oorringen, voor wie graag het naadje van de kous wil weten. ,,Als ze daarmee stoppen, stop ik met schminken", zei Janke de Boer.

Het was vanmorgen, ik was in vol ornaat als bisschop. Na een tijdje kwam hij dicht bij me staan - onder de oplettende blik van juf Loes, die hem nu en dan bij me weghaalde - en monsterde me zwijgend.

Hij bekeek me van top tot teen, keek me zo diep mogelijk in de ogen, dacht een tijdje na en stelde uiteindelijk vast: ,,Dit is Sinterklaas."

Kijk, zulk kritisch publiek, daar houdt de Sint van. Morgen te paard door Hollum en er is storm voorspeld.

(Janke de Boer heeft de foto's gemaakt)