vrijdag 15 januari 2010

Asingtoerisme





Als je 'Asing' op Google Maps opzoekt, wijst die je naar een plaatsje vlak bij het Duitse Regensburg dat zo heet. Gekker nog, als je erop inzoomt heten alle straten ook Asing.



Niet zo heel ver daarvandaan hebben ze gedacht: dat is een mooie naam voor ons buurtschapje, dat noemen we ook zo.



Dat is niet alles. In het nabijgelegen Oostenrijk ligt ook een Asing, vol straten waar ze geen andere naam voor konden bedenken.



En ook in dat land hebben ze gedacht: met één buurtschapje dat zo heet zijn we er niet, we doen er nog eentje.



Aan de andere kant van de wereld, in Honolulu hebben ze zelfs een park Asing genoemd, vlakbij waar de bombardementen van Pearl Harbor zijn geweest. Daar hebben ze Street View, zodat je meteen kunt zien dat het geen mooi park is.

Ik heb een sterk 'Being John Malkovich'-gevoel als ik deze kaarten bekijk. Het is of ik iemand luidop mijn naam hoor zeggen. Of ik er binnen afzienbare tijd kom weet ik niet, maar wie er is en dit leest: stuur me even een kaartje?