zaterdag 8 augustus 2009

Ram sam sam a ram sam sam





Daar zat zomaar Ingeborg op het terras, die tegenwoordig Inge heet en zes jaar in Alabama heeft gewoond.

Vroeger was ze leider bij de Vakantiespelweken Ooststellingwerf. Ik ben dat ook drie jaar geweest. Ze bestaan nog steeds. Sterker nog, verderop dit jaar is er een reünie, omdat het vijftig jaar bestaat.

,,Ga jij naar die reünie?'', vroeg Ingeborg, die zich al heeft opgegeven. Dat weet ik nog zo net niet, zei ik. Er zijn jaren voorbijgegaan dat ik niet aan die vakantiespelen heb gedacht.



Maar nu zo op het terras schoot ons van alles te binnen. Het busje met de ranja, de karnemelk en broodjes voor tussen de middag. Het rennen door het bos, waar een ondergrondse wespenkolonie eens zo nijdig van werd, dat die als een horrorzwerm in de aanval ging. De kinderen die je hand wilden vasthouden als we naar de Kale Duinen liepen en de kinderen die daar al te groot voor waren.

De kleedkamers van het sportveld achter Duinen Zathe en later de slaapruimten van Aekinga, waar we logeerden. De vossenjacht. Wie heeft de pet van tante Jet - een spelletje om razendsnel elkaars namen te leren. De voldane uitputting na twee weken.



,,Wat waren we onschuldig, nog'', verzuchtte Ingeborg. ,,Jij was trouwens al ADHD voor ze dat woord hadden uitgevonden.''

,,Ik heb een keer een singeltje gekocht in Oosterwolde'', zei ik. ,,Weet je dat nog? Ik vond het zo'n lekker druk liedje, we hebben het de hele week gedraaid. Het was van de Tom Tom Club.''

,,Wordy Rappinghood'', herinnerde ze zich. ,,Volgens mij ben ik meegeweest naar de platenwinkel.''

We wisten beide het refrein nog en zongen het ter plekke.

Ram sam sam a ram sam sam
Hoeliegoelie goelie goelie goelie ram sam sam
Aykayay Joepie Aykayay
Ahoe Ahoe A Jiep Jiep Jiep


Zo diep kan dat zitten. Misschien moest ik me maar opgeven voor die reünie.



(Op de bovenste foto staat Ingeborg niet, maar Paulien, van wie ik me de naam nu ook ineens herinner. De een na onderste ben ik in het openluchttheater van Appelscha. De onderste is een groep leiders, waar Ingeborg volgens mij ook al niet opstaat. Ikzelf wel, met een hoge hoed.)