zondag 18 januari 2009

Heerenveen - Feyenoord



,,Mijn broer had vroeger precies zo'n kuchje. En nu ben ik de oudste.'', zei een Hagenees met pretoogjes, die vrijdag naast me zat op de tribune in het Heerenveenstadion. Ik hoestte de hele tijd en de kou in het stadion maakte dat niet beter.

Dat zette de toon voor een rare wedstrijd, waar Wybren me voor had uitgenodigd, van SC Heerenveen tegen Feyenoord. Want bij Feyenoord hebben ze er net de trainer uitgegooid, Gertjan Verbeek (die ik bijna een keer onder de auto heb gehad toen ik een parkeerplaats zocht in Heerenveen, ja echt waar).

Dat met die trainers gebeurt wel meer (je hoort eigenlijk nooit dat een klassiek orkest er na een reeks slechte concerten een dirigent uitgooit), maar de fans uit Rotterdam zijn er boos over. Die floten de hele tijd en riepen boe vanaf hun hoek op de tribune. Vooral toen hun team vlak voor de wedstrijd even naar die hoek toe liep, als het ware om genade af te smeken.

Mijn Haagse buurman, die ook voor Feyenoord leek te zijn maar van te voren zei dat het 6-0 voor Heerenveen zou worden, gaf de hele tijd commentaar. Morde of floot het Heerenveenpubliek rondom ons als de scheidsrechter iets van Heerenveen zei, zei hij luidop: ,,Dat heb die man goed gezien hoor.''

Als een van beide broers Anker, of allebei, overeind gingen staan om wat te gebaren (dat doen ze heel de wedstrijd), riep hij; ,,Gaat effe zitten, kale!''

Toen hij in de tweede helft het spel als ,,peutervoetbal'' kwalificeerde, werd dat een kettingrokende vrouw voor ons in een leren jekkertje te veel.

,,Ga op die andere tribune zitten'', beet ze hem, halfomgekeerd, toe. ,,Daar hoor je!''

Daarna was er een wissel bij Heerenveen, de nieuwe speler kwam op met kanariegele schoenen.

,,Hij heb ze klompen nog aan, zie je dat?'', schaterde mijn buurman.

De schouders onder het leren jekkertje voor ons verstrakten, maar ze zei niks meer. Ze stak een nieuwe sigaret op. Haar lippen bewogen geloof ik wel.


(De foto is van Leeuwarder Courantfotograaf Jan de Vries. Er wordt veel geknuffeld op zo'n veld, volgens mij gaf de keeper ook een keer een zoen op het ronde hoofd van Kristian Bak Nielsen)