donderdag 11 december 2003

Luxe



Roemenie kent grote armoede, het gemiddelde maandinkomen is hier ongeveer 120 Euro, maar ik heb er nog weinig van gemerkt.

Ik was op een feestje van rijkaards, die hun witte penthouse artistiek-minimaal hadden ingericht met een paar heel dure kunstvoorwerpen met spotjes erachter, en wiens Roemeense huishoudster druk in de weer was met het opdienen van de sushi-hapjes. Ik was op de maandelijkse borrel van de Nederlandse zakenclub, in Grand Cafe Amsterdam in de binnenstad - een soort Wouters, maar dan groter, met net zulke bovenzalen - waar het bier gratis was want ze hadden met zijn allen een heel fust gekocht. Sommige Nederlandse ondernemers daar wisselen visitekaartjes uit, ik had er gelukkig ook een paar bij me. Je kunt je bij Grand Cafe Amsterdam nu al aanmelden voor het eindejaarsfeest met lounge-muziek, entree 85 Euro.

Ik was in een reuzensupermarkt waar alles te koop was, tot en met Heinz Ketchup en flesjes Leffe Blond. En tenslotte was ik in een winkelcentrum met allerlei Kentucky Fried Chickens en MacDonalds tussen de winkels en een reuzenvestiging van Carrefour erin, waar je onder meer speelgoed kon kopen.

Daar ging ik met Anca naartoe, de Roemeense assistente van Sjoerd, een doortastende meid die heel goed Engels spreekt, en met wie ik in hoog tempo 33 cadeaux kocht voor kinderen in allerlei leeftijdsklassen (vinden jongens van 11 auto's nog leuk? Ik hoop het maar, we hebben al een miniatuur Humvee voor hem gekocht). Het was er heel druk, de mensen kopen hier van alles.

,,Dit is helemaal niet wat ik me van Roemenie had voorgesteld'', zei ik tegen Anca, toen we in de rij stonden. ,,Tot nu toe zijn het alleen maar luxe feestjes en dit soort winkels. Het lijkt New York wel.''

,,Ik kan je wel een keer een andere kant laten zien'', beloofde Anca met een ernstig gezicht, toen ik weer iets verbaasds had gezegd. ,,En nu moet je erover ophouden, want het wordt beledigend.''

(Ter vergelijking: zij woont in een tweekamerflatje dat meer dan honderd keer goedkoper is in de maand dan het appartement van Sjoerd)