donderdag 28 augustus 2003

Flame in the pipe



,,Waar komt U vandaan'', vroeg een klein mevrouwtje met een pet op me. Ze stond achter me in de rij bij de kassa, midden in de nacht, ergens in noordelijk Texas waar de Greyhoundbus was gestopt, zodat we iets te eten of drinken konden kopen. Er was een rij omdat het de dikke cassiere niet lukte een nieuwe rol papier in de kassa te krijgen. Ze was nu met een schaar bezig het papier er weer uit te pulken.

,,Holland'', zei ik.

,,Wow!'', was haar reactie. ,,Amsterdam, is dat in Holland?"

,,Toen ik er voor het laatst was nog wel'', zei ik.

,,Mijn zoon is nu in Italie'', zei de vrouw. ,,Hij heeft een Italiaanse vriendin. Maar hij was helemaal verrukt van Amsterdam.''

Die kom je hier veel tegen: of ze willen naar Amsterdam, of ze zijn er geweest, en allemaal hebben ze er zitten blowen want dat mag daar zomaar. Omdat ik niet zeker wist of deze jongen dat aan zijn moeder had verteld, vroeg ik er niet op door.

,,Komt U uit Texas?'', wilde ik weten. Ze schoot in de lach, ze was uit New York, Connecticut, Buffalo, overal vandaan. En ze ging nu naar Texas om truckchauffeur te worden. Ze had vermoedelijk kussens nodig om boven het dashboard van een truck uit te komen.

,,Hoe lang doe je daar over, truckchauffeur worden?'', vroeg ik.

,,Het is een cursus van zes weken, en daarna krijg je je eigen truck'', vertelde ze.

,,Krijg je een truck?'', herhaalde ik verbaasd. Het bleek om een vervoersbedrijf te gaan, dat je na de cursus een truck toewijst.

Ik wenste haar veel succes, want het dikke kassameisje had inmiddels iemand uit bed gebeld die het met de rol papier in orde maakte. ,,Ik heb het al eens eerder geprobeerd'', vertelde de vrouw nog. ,,Ik kon toen niet met de man opschieten die de cursus gaf. Maar nu krijg ik een cursus van een vrouw dus ik hoop maar dat we elkaar liggen.''


P.S.

Verder heb ik over Texas nog weinig te melden. Het gaat Waling en Rita hier goed en beide katten ook, maar ze hebben het erg druk. Waling en Rita dan, de katten liggen voornamelijk te luieren. Ik had vandaag van alles zullen doen, maar ik ben zo verkouden dat ik de hele dag in bed ben blijven liggen. Komt van al die hoge bergen en die dunne lucht, denk ik.