woensdag 10 augustus 2016

Voorhuidhoeders


Op Union Square zwaaiden zaterdag vier of vijf mannen met plastic borden, waarop de tekst Vote Foreskin en Foreskin is Good.

,,Hoe kun je stemmen voor een voorhuid?'', vroeg ik een van hen. Want hoewel ik de speech van Trump heb gezien en een reeks speeches op de Democratische Conventie, heb ik dit onderwerp bij geen van beiden voorbij zien komen.

,,Daar gaat het niet om'', zei de jongen met het witte T-shirt, die net niet op de foto staat. ,,Het gaat erom dat mensen beslissen om hun kinderen niet te laten besnijden.''

Ik dacht dat alleen een paar religies dat deden - Wit T-shirt was van huis uit Joods, vertelde hij - maar dat blijkt niet zo te zijn, in de Verenigde Staten is dat allemaal heel gebruikelijk. Je kunt het in sommige staten zelfs vergoed krijgen, terwijl het nergens voor nodig is. Ik moest maar eens op hun website kijken, intactamerica.org.

,,Het is hygiƫnisch, hoor je wel eens'', probeerde ik nog. Dat was onzin, zei Wit T-shirt. Een voorhuid geeft juist bescherming en alles wordt minder gevoelig na een besnijdenis. Wat religieuze typen belangrijk vinden, want daardoor zou je minder dierlijk worden, minder op je lichaam en seks gericht, maar meer spiritueel, en gericht op de geest.

De jongen in het blauwe T-shirt, toch al de fanatiekste van het stel, hoorde ons praten en hoorde dat ik  er verbaasd over was dat besnijden zo gewoon is in Amerika. ,,Hij daar is besneden!'', riep hij, terwijl hij op zomaar een voorbijganger wees. ,,En hij! En hij! En hij ook!''

Een groep jongens liep grijnzend langs. ,,Don't you guys miss your foreskin?'', riep Blauw T-Shirt hen achterna en stak zijn bordje weer in de lucht. ,,Vote foreskin!'', riep hij. ,,Foreskin is fun skin!''