maandag 6 juli 2015

Vrije liefde mag niet meer

Een jaar geleden stond er een container vol boeken op de Harlingerstraatweg, Jacob van Essen maakte er deze foto van.

Allerlei passanten stonden erin te grabbelen, mensen lazen elkaar fragmenten voor en gaven elkaar boeken door. Ik had me voorgenomen niks mee te nemen, maar kwam toch thuis met een lezenswaardig boekje van Max Blokzijl (ja, die) en Jean Louis Pisuisse, die voor de krant als straatzangers door Nederland zijn getrokken.

Over die boekencontainer schreef ik een column in de krant. Daar kwam een reactie op van iemand die de container daar neer had laten zetten. En dat leidde weer tot een stukje op dit weblog.

Bij het opruimen zonet vond ik het papiertje terug, waar ik toen van alles op krabbelde om het niet te vergeten. Het meeste had ik gebruikt. Behalve een gesprek, volgens mij van een stel dat een beetje Leeuwarders sprak en dat ik nog net kan ontcijferen.

,,Een boek over vrije liefde, Vrije Liefde is..." (las zij voor)

,,Dat  is ook gebeurd, dat mag nou niet meer."

,,Is dat er niet meer?"

,,Misschien wel, in Zweden vroeger wel. Maar dat is ook gebeurd jonge, dat is allemaal... je mutte nou presies su langs ut lijstje leven, maar so binne wij niet, so binne wij niet opfoed. Ik kan niet over de tegenwoordige tijd, snap je?" (Volgt nog een zin die ik niet meer kan lezen)

,,Ja ja", zei zij. ,,Dat is su."

Nergens om, maar ik moest het toch even vastleggen.