maandag 20 juli 2015

Hi, hi, hi, mister Deltoid

Toen onlangs Christopher Lee was overleden, bekeek ik The Wicker Man, een boeiende en moeilijk te classificeren film over een eiland waar de bevolking leeft van de appelkweek en er heidense gebruiken op na houdt.

De grijnzende begrafenisondernemer kwam me bekend voor. Waarvan wist ik niet. Dat bedacht ik later pas: het was mister Deltoid, de reclasseringsambtenaar uit A Clockwork Orange.

Mr. Deltoid heeft zichzelf binnengelaten, met de sleutel die Alex' moeder hem gaf. Hij praat met nauwelijks ingehouden woede, op een manier die je nooit vergeet. Deze ambtenaar heeft eigenlijk zijn buik vol van Alex.

,,She said something about a pain somewhere... hence not at school, yes?", vraagt mr Deltoid.

,,A rather intolerable pain in the head, brother, sir. I think it should be clear by this after lunch'', zegt Alex.

Oppassen, jongen, zegt Deltoid later. Want ik ben ,,the one man in this sore and sick community  who wants to save you from yourself".

Later, als Alex gearresteerd is, spuugt mr. Deltoid hem walgend in zijn gezicht.

Filmmaker Stanley Kubrick zou dat zo vaak hebben laten overdoen dat acteur Aubrey Morris - zo heette hij, hij is vorige week donderdag overleden - op het laatst geen spuug meer had. Het schijnt dat Steven Berkoff (rechts op de foto) het karwei heeft afgemaakt.

Morris was zo'n Britse acteur die her en der opduikt maar die je nooit goed bijblijft. Toch is hij er zowat mijn hele leven geweest, want hij had al bijrollen in  Catweazle, dat ik als kind verslond, in De Wrekers en op het laatst in Deadwood.