vrijdag 15 augustus 2014

Put your lips together and blow


Door drukte was ik er niet toegekomen de sleepy look van Lauren Bacall op dit blog te zetten, de filmster die dinsdag op haar 89-ste is overleden. Hierbij dan alsnog.

Eigenlijk zocht ik de pr-foto die ik jaren als ansichtkaart had, waarin Lauren Bacall en haar eerste echtgenoot, Humphrey Bogart, gezellig thuis in Los Angeles zitten met de open haard aan en drie grote honden lui op de voorgrond. Na wat zoeken op internet vond ik hem, hun kind staat er ook op zie ik nu.

Maar de uitsnede uit een glamourfoto is mooier, want daarop zie je haar befaamde sleepy look (Charlotte Rampling heeft die ook). Al hoor je weer niet de wat schorre stem, ofwel de husky voice.


You know you don't have to act with me, Steve. You don't have to say anything, and you don't have to do anything. Not a thing. Oh, maybe just whistle. You know how to whistle, don't you, Steve? You just put your lips together and blow.

Volgens de legende liet regisseur Howard Hawks haar tussen de opnamen van To Have and Have Not (zie boven) luid schreeuwen, zodat ze heser klonk. Het is een goed verhaal, maar of het waar is vraag ik me af, want ze klinkt in al haar films zo. En ik geloof er niks van dat al die regisseurs, van John Huston en Douglas Sirk tot Robert Altman en Lars von Trier haar elke keer zo hebben laten razen.

Ze is overleden aan aan hartaanval in haar appartement in het Dakotagebouw in Manhattan - dat gebouw van Rosemary's Baby en John Lennon wordt maar mythischer en mythischer.