zaterdag 3 september 2011

Beroemde eilanders



Op muziekfestival Into the Great Wide Open op Vlieland tref je allerlei bekenden, onder wie Marleen en Aike van Terschelling. Met zo'n eilander mengelmoes word je dan automatisch in de rol gedrukt van Ameland-verdediger.

,,Hier op Vlieland staat een beeld van Willem de Vlamingh'', zei Marleen. ,,En wij hebben Willem Barentsz. Maar er zijn eigenlijk helemaal geen beroemde Amelanders.''

Dit was duidelijk een uitdaging. De enige beroemde Amelander die ik zo snel kon bedenken is Kardinaal de Jong, maar dat is een katholieke held, daar kun je in deze tijd beter niet mee aankomen. Architect Sjoerd Soeters komt ook van Ameland, maar bij hem moet je van alles uitleggen. De moeder van Multatuli weegt niet op tegen ontdekkingsreizigers. Voetballer Jan Bruin misschien?

,,Jij bent het zelf'', redde Marleen de situatie. Nou voor deze avond dan, al ben ik technisch gesproken import omdat mijn moeder voor de zekerheid naar de wal ging om te bevallen en ben ik zeker niet beroemd.


Naschrift

Pieter Jan en Tineke Borsch, fanatieke genealogen uit Hollum, lezen dit blog ook en ze voelden zich uitgedaagd. Ze schrijven:

Als Vlieland en terschelling Vlamingh en Barendz noemen, dan kun jij toch Hidde Dirks Kat noemen? Bekend van rampreis en dagboek. Hij heeft ook een beeld. En als jij Soeters noemt, dan kun je ook W. C. de Groot noemen als bekend architect. Geboren Hollumer.


Hidde Kat heb ik meteen uitgeprobeerd op Marleen. ,,Heeft die de wereld gered of zo?'', zei ze. Daarmee aangevend dat ze hem dus eigenlijk niet beroemd vindt.