maandag 9 augustus 2010
Gevangen in het koren
Dit is schrijver J. D. Salinger, Jerry voor zijn vrienden, terwijl hij zijn veters vastknoopt of zoiets.
Begin dit jaar overleed hij. In 1951 werd hij beroemd door zijn roman 'The Catcher in the Rye', maar veel mensen vinden zijn korte verhalen mooier. Oud-collega Sikke Doele was verzot op 'A Perfect Day for Bananafish'. Bij zijn dood liet Salinger een kluis vol manuscripten na, volgens sommige bronnen wel vijftien.
Salinger meed publiciteit en liet zich niet interviewen. Deze tijd waarin iedereen van alles op Facebook gooit was niks voor hem geweest. Maar hij is dood, en heeft geen invloed meer op die dingen.
Die invloed had hij altijd wel. Hij zei nee tegen Billy Wilder en Steven Spielberg voor de filmrechten op 'The Catcher in the Rye', Birgitte Bardot haalde bakzeil toen ze de rechten van 'A Perfect Day for Bananafish' wilde kopen.
In de jaren zeventig had hij een verhouding met Joyce Maynard, een negentienjarige die bijna de hoofdrol in 'The exorcist' had gespeeld. Later schreef ze een boek over hun relatie. ,,Je schrijft holle, zinloze, beledigende, waardeloze roddels'', zou Salinger hebben gezegd toen ze hem jaren later opzocht.
En nu is er Shane Salerno, een scriptschrijver ('Armageddon', 'Shaft'). Hij werkte vijf jaar aan een documentaire over Salinger. Hij heeft er jan en alleman voor gesproken en zoveel details opgediept (ondermeer de foto hierboven) dat alles wat hij niet kwijt kom in een dik boek over Salinger terechtkomt.
Een journalist die de vrijwel complete film heeft gezien, leerde eruit dat Salinger een week aan een enkele zin kon sleutelen, de rest van zijn leven niet meer sprak met iemand die een komma had toegevoegd en dat hij eronder leed dat Charlie Chaplin er met zijn liefje vandoor was gegaan, Oona O'Neill, dochter van toneelschrijver Eugene O'Neill. Dat was toen Salinger tijdens de Tweede Wereldoorlog in Europa vocht.
Film en boek zouden dit voorjaar uitkomen. Volgens de laatste berichten wordt het 24 september. Tot dan is er alleen deze foto, die eind juli in Newsweek stond. (Het copyright is overigens van Shane Salerno).