dinsdag 4 november 2008

Nog eentje, nog eentje, nog eentje



Er is een website, whatthemovie.com, waar alleen maar foto's uit films opstaan. De bedoeling is, dat je raadt welke film het hier betreft, en zelf ook af en toe een foto toevoegt. Het leidt tot niets en het is bijzonder verslavend.

Ik zeg steeds tegen mezelf: nog eentje, dan hou ik op, maar ik heb er nu alweer twee uur opzitten. Bij 300 goed geraden (de site houdt dat voor je bij) ben ik gestopt. Die van hierboven weet ik niet, maar die is ook nog door bijna niemand geraden.



Deze is makkelijk.



Deze ook.

Maar er zijn ook erg moeilijke bij, mysterieuze opnames van alleen een hand op een deurkruk, een bloedvlek op een kraag, een opengeslagen krant of twee kussende monden.

Al die prachtige, surrealistische plaatjes zitten ergens in je hoofd, als je tenminste de bijbehorende film hebt gezien. Al die huizen, al die kamers, al die auto's, al die landschappen, al die close-ups. De eerste hieronder wist ik na lang nadenken (je kunt op de site ook om de oplossing vragen, maar dat is slap), de rest niet, ook niet die met dat Droste-effect waar een publiek in de film naar een film zit te kijken. Waar wij in de zaal dan ook weer naar hebben gekeken.