donderdag 6 november 2008

Intussen in Ypsilanti



(Stukje uit de Skype-chat met Rik in Ypsilanti, Michigan)

Rik: ,,Kun je verklaren waarom de presidentiele verkiezingen zo'n hype waren in Nederland?''

Ik: ,,Omdat de VS het machtigste land ter wereld is? Omdat er uit de VS veel media komen? Omgeslagen veerboot in India met duizend doden is altijd minder nieuws dan een schutter op een Amerikaanse school.''

Rik: ,,Ik had gisteren soms het gevoel dat de gekte in Europa nog wel een stukje erger was dan hier. Volgens mij zat elke kroeg in Groningen vol tot laat in de ochtend.''

Ik: ,,Hoe was het daar eigenlijk? Je ging toch naar het cafe?"

Rik: ,,Heel rustig. Er zaten maar een paar mensen in die kroeg, terwijl dat de populairste is in Ypsilanti.''

Ik: ,,In Leeuwarden was er niet veel aan de hand hoor. Keken ze daar in het cafe (hoe heet het?) wel naar de verkiezingen?''

Rik: ,,Pub 13, ja alle tv's zonden het uit. Wat wel interessant was dat hier de hele zwarte bevolking van de campus uitliep en op de straat ging swingen. Wel 300 Afrikaans Amerikanen compleet wild aan het gaan.''

Ik: ,,En blanken dan?''

Rik: ,Dat was dus het vreemde, geen. Of niet dat het opviel.''

Ik: ,,Jij zit toch in een studentenhuis vol McCainfans? Wat zeggen die?''

Rik: ,,Ja, die zaten teleurgesteld op de bank, maar twee van de drie zijn niet zo into politiek. Toen ik thuis kwam zaten ze een of andere docu te kijken over moslimextremisme.''