zondag 27 juli 2008

Peace & Harmony




(TV-reporter van ABC)
,,What is it that musicians have that they can communicate so well to the kids?''
(Organisator van Woodstock)
,,Music''


Gisteren keek ik met Joop en Christien een stukje Woodstock, de film uit 1970, en we hadden het erover dat je eigenlijk geen hippies meer hebt, iedereen heeft tegenwoordig kort haar, en niemand is meer actief tegen de oorlog en voor Love en Peace.

Maar dat klopt niet helemaal. Zonet was ik bij een picknick in de Prinsentuin, met muziek en pétanque, het nog sjiekere woord voor het ook al sjiek klinkende jeu de boules. Op het gras zitten, van alles opeten, rennende kinderen en zelfs een optredende muzikant (Florian Wolff) die het over de harmonie had, die hier heerste.

Op een van de paden werd pétanque gespeeld, onder leiding van een oudere bezoekster.

,,Dat is mijn moeder, die is pétanquekampioen van Drachten geweest'', vertelde Geert van der Velde, de leadzanger van Black Atlantic.

Even later trad hij op, met verrassend prachtige liedjes. Bij eentje liep hij tussen de picknickers door, terwijl hij zichzelf op een ukelele begeleidde. Zijn ouders zetten hem keer op keer op de foto.

,,U bent pétanquekampioen van Drachten geweest'', zei ik tegen de moeder.

,,Hoe komt u daar bij?'', vroeg ze oprecht verbaasd.

,,Dat zei uw zoon.''

,,Dat is overdreven, maar ik heb het wel heel vaak gespeeld en nu ik het hier weer doe krijg ik er weer helemaal zin in'' zei ze.


Intussen was Holmer nieuwsgierig naderbij geslopen, het ondernemende zoontje van Sjoukje en Simon. Hij had de ukelele al te pakken en vroeg Geert of hij zijn krukje ook mocht gebruiken.



Geert bracht hem bij hoe hij de vingers op de snaren moest houden en daarna kondigde Holmer aan, dat hij een liedje ging spelen.

,,Wat ga je spelen?'', vroeg Geert.

,,Foo Fighters'', zei Holmer. ,,Maar eerst moeten jullie allemaal weg.''




Dat zat er niet in, maar we beloofden allemaal dat we niet zouden luisteren en staken demonstratief onze vingers in de oren. Pas toen ging Holmer los met een heel persoonlijke interpretatie van de Foo Fighters.