maandag 25 september 2006


Otapan

Op dit weblog ga ik niet over mijn studenten schrijven, want dat kunnen ze heel goed zelf. Maar elke studiedag begint met een gesprek over het nieuws en ik geloof dat ze heel behoorlijk de krant lezen, in het algemeen. Misschien houden ze me voor de gek, dat sluit ik niet uit.


Vanmorgen zat ik in de trein uit Leeuwarden tussen drie meiden.

,,Ik moet nog de krant lezen, voor school'', zei eentje en ik spitste mijn oren. Die zit op de skoel of media, ofwel de school voor journalistiek, dat kon niet missen.

,,Daar is niks aan. Je kunt beter naar het journaal kijken, de krant lezen is saai'', zei nummer twee, die wat ouder leek en een boek over argumentatie las.

,,Het moet, we worden eens in de zoveel tijd getoetst'', zei de eerste, die er iets aan vastknoopte over hoe streng de lerares daar op toeziet.

,,Wij worden elke week getoetst'', zei het argumentatiemeisje.

Het eerste meisje trok met duidelijke tegenzin een Volkskrant uit haar tas.

,,Als ik de voorpagina lees, is dat dan genoeg denk je?'', vroeg ze.

En even later: ,,Wie weet wat van dat schip? Met twee keer zoveel asbest aan boord of zo? Waar is dat heengegaan?''

,,Je moet het even lezen'', zei het argumentatiemeisje.

Mijn groep is heel anders, dat weet ik zeker.