maandag 15 januari 2024

Officieel moment en functioneel infantiel



Dat was nog eens een vleiende boekpresentatie, op vrijdag 29 december (2023) in het Oranje Bierhuis. Omdat het boekje met columns eerder klaar en geleverd was dan uitgever Louw Dijkstra had verwacht hadden we er een week daarvoor al mee in boekhandel Van der Velde gezeten. En de dag voor het Bierhuis zaten we in De Zwaan. Maar dit was als officieel moment bedacht en zo voelde het ook. Het café zat lekker vol.

Het was even wachten op eregast Arno Brok. Die moest als commissaris van de koning eerst een nieuwe tijdelijke burgemeester van Terschelling en Heer van Griend benoemen. Beide functies horen bij elkaar, Heer van Griend lijkt me een droombaan, nooit gedoe met gemeenteraadsleden of ambtenaren.

,,Ongelooflijk leuk om allemaal mensen uit een ander tijdvak te zien'', zei Brok. De doorsnee klant van het Bierhuis is inderdaad niet heel jong. Er zat zelfs een kritische lezer (hij mailt me geregeld) die er in Woodstock nog bij is geweest en de bouw van de twin towers van het World Trade Center in New York van dichtbij heeft meegemaakt.

Brok vond de stukjes (hij had ze van tevoren al gekregen) over Schumi het leukst, vertelde hij. En hij karakteriseerde mij als 'altyd jong, yn Ășterlik mar ek yn gedrach', wat hij samenvatte als 'funksjonele ynfantiliteit'. Niet iedereen zal het op prijs stellen om zo genoemd te worden, maar ik laat er misschien wel een T-shirt van maken. 

De rest stond wel in de Leeuwarder Courant. (De foto komt uit een filmpje dat ik van Jeroen Dijkstra kreeg)