zondag 28 januari 2024

Kojak, De zingende detective

Omdat hij probeerde te stoppen met roken stak politie-inspecteur Theo Kojak geregeld een lollie in zijn mond, weet ik nog van de tv-serie Kojak, waar ik misschien niet alle, maar wel veel afleveringen van heb gezien. 

Ik zou er niet een kunnen navertellen, maar toen ik net een stukje terugkeek was het wel mooi New York-jaren-zeventig, met van die lange, deinende auto's, magnetische zwaailichten die politiemensen op hun auto zetten waarna ze haastig een bocht maken en wegrijden, met kogels die na de knal een jankend geluid maken en middenin dat misdaadgewemel die onkreukbaar geklede politieman met zijn lollies en kale kop. Waar hij trouwens steevast een hoed opzette, een Stetson met een geblokt bandje.

Vanmorgen vroeg W. me of Telly Savalas - de acteur is maandag op zijn 72-ste overleden - alleen bekend is vanwege zijn rol als Kojak, of dat hij ook in veel films heeft gespeeld. 

Goeie vraag: direct schoten me de Bond-film On Her Majesty's Secret Service te binnen, waarin hij aartsschurk Ernest Stavro Blofeld speelt, en de Spaanse griezelfilm Horror express, waarin een buitenaards wezen huishoudt onder de passagiers van de Trans-SiberiĆ«-expres.

Dat hij een bijrol had in The birdman of Alcatraz en er een Oscarnominatie voor kreeg was nieuw voor mij - van die film herinner ik me alleen Burt Lancaster in het schemerduister in de weer met vogeltjes. 

Maar Savalas werd dankzij de televisie ook bekend als zanger. Dat verschijnsel lijkt nu verdwenen te zijn, maar een tijdlang namen acteurs die bekend waren door tv-rollen ook platen op. 

David Soul (van Starsky & Hutch, ook onlangs overleden) kwam op 3 in de Nederlandse top-40 met Don't give up on us baby. Telly Savalas sprak met warme stem If van Bread in en kwam op nummer 12.

Raarder is Burt Ward (Robin uit de tv-serie Batman) die onder leiding van Frank Zappa het nummer Boy wonder, I love you opnam, een bloemlezing uit de fanmail die hij kreeg. En ronduit krankzinnig is William Shatner (kapitein Kirk uit Star Trek) die een elpee opnam met ondermeer een versie van Lucy in the Sky with Diamonds van de Beatles. Beiden hebben de top-40 nooit gehaald.