zaterdag 13 juni 2015

De wijsheid van tuinieren

Tuinman: In the garden, growth has it season. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again.
President: Spring and summer.
Tuinman: Yes.
President: Then fall and winter.
Tuinman:  Yes.
Adviseur: I think what our insightful young friend is saying is that we welcome the inevitable seasons of nature, but we're upset by the seasons of our economy.
Tuinman: Yes.
Adviseur: Hmm.
Tuinman: Hmm.
President: Hm. Well, Mr. Gardner, I must admit that is one of the most refreshing and optimistic statements I've heard in a very, very long time.
Adviseur applaudisseert.
President: I admire your good, solid sense. That's precisely what we lack on Capitol Hill.



Er zijn niet veel films over tuinieren, maar Being There is er een. Daar komt een wereldvreemde en niet al te snuggere tuinman in de buitenwereld terecht, waar zijn cliches over tuinieren als grote levenswijsheden worden beschouwd.  Zelfs de president stelt zijn wijze raad op prijs, zie het citaat hierboven.

Deze week zag ik nog een film over tuinieren, The king's garden (in de meeste andere landen heet hij A little chaos, hij moet nog gaan draaien). Dat is een deels gefantaseerd verhaal over de aanleg van Versailles. ,,Gelooft u in orde boven landschap?" vraagt tuinarchitect André Le Nôtre aan Kate Winslet. Hij zag haar net een bloempot verschuiven in zijn symetrische opstelling. Goed voor een potje filosofie-light.

Of je van tuinieren echt veel wijzer wordt, weet ik niet. Maar Kate Winslet zaagt takken af met zo'n kromme zaag, en meteen dacht ik: zo'n ding moet ik ook.

Want aan mijn tuin moet hoognodig iets gebeuren. Zie de panoramafoto hierboven.

In de ijzerwarenwinkel hebben ze wel drie, vier verschillende van dat soort zagen. En er zijn ook scharen met telescopische handvaten, om hoog zittende takken mee af te knippen.

Ik ging voor Hendrik Jan, want dat klinkt wel vertrouwd en bovendien was de zaag van Hendrik Jan billijk geprijsd. Een snoeischaar erbij en ik wilde ook een borstel. Want tussen de tegels van de verhoging in de tuin groeit van alles, er is al een jaar niks meer aan gebeurd. Er bestaan speciale onkruidborstels met iets dat op koperdraad lijkt.

,,Je kunt even goed een staalborstel nemen", adviseerde ijzerwinkelman.

Dus die kocht ik ook.

Even later sprak ik bloemenman.

,,Een borstel? Je moet het met gif doen", adviseerde die. ,,Anders blijven de worteltjes zitten en komt het steeds weer terug."

,,Met gif?", herhaalde ik. ,,Kan dat nog wel in deze tijd?"

,,Eet je wel eens zout?", vroeg bloemenman.

,,Ja", zei ik.

,,Dat is gif. En eet je wel eens suiker?"

Dat was ook al gif. Moraal: spuiten maar.