zaterdag 4 januari 2014

De mooiste benen



Deze week werd ik attent gemaakt op een reclamefilmpje met Henk erin, de man met de mooiste benen van Ameland.

Hij maakt reclame voor 'Het zwijgertje', een likeurtje van een bedrijf uit Oldenzaal dat eilandgevoel in een fles probeert te verkopen. Zoiets als Nobeltje dus, dat al jaren een succesnummer is.

,,Al eeuwen zwerven de verhalen van jutters en vissers over de stranden van Ameland. Zwijgertje, een Amelands likeur met zijn eigen karakter", luidt de reclametekst. Wat dat betekent weet ik zo niet, maar Henk heeft zeker een eigen karakter.

Want hij loopt jaarlijks het Rondje Ameland op klompen.

Toen ik die wandeltocht eens had afgesloten met enorme blaren onder mijn voeten, ried Henk (die veel eerder binnen was) aan: ,,Dou moste op hulsten lope!"

Maar in 2012, toen ik deze foto van hem maakte, had hij zelf ook last van blaren. Om die te verlichten had hij, in de klompen, plastic zakjes om zijn voeten gedaan.
Nu die benen. Alle vrouwen die ik op Ameland ken, of in elk geval een groot deel van hen, zegt altijd dat Henk zulke mooie benen heeft.

Eerlijk gezegd zie ik het niet goed, maar ik heb ze nog eens speciaal op de foto gezet na afloop van een van die jaarlijkse rondjes Ameland.

Dit zijn ze dus: volgens kenners de mooiste mannenbenen van het eiland.